-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:424 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

با توجه به فقر بعضي مسلمين انجام جشنها نوعي اسراف نيست؟
در پاسخ به اين سؤال توجه به چند نكته ضروري است: الف) فلسفه وجودي تشكيل جشن ها و مراسم اعياد معصومين(ع)، عبارت است از: 1- برگزاري مراسم جشن ولادت آنان، تعظيم شعائر الهي است. قرآن مجيد، تعظيم شعائر الهي را نشانه تقواي قلوب و تسلط پرهيزكاري بر دل ها مي داند {A{/Bوَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اَللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَي اَلْقُلُوبِ {w2-10w}{I22:32I}/}A}، {V(حج، آيه 32)V}. مقصود از شعائر در آيه شريفه، نشانه هاي دين او است و اولياي الهي - به خصوص معصومين(ع) - از شعائر الهي و نشانه هاي دين او مي باشند. تعظيم اين بزرگان، علاوه بر حفظ آثار و مكتب آنان، بزرگداشت ايام ولادت آنان و برپايي جشن و سرور در اين مناسبت ها است. در بعضي از روايات نيز آمده است: شيعيان ما در شادي ماشاد و در غم و اندوه ما اندوهناك اند. قرآن كريم به روشني به ما دستور مي دهد كه به بستگان و خويشاوندان پيامبر گرامي اسلام، مهر بورزيم {A{/Bقُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ اَلْمَوَدَّةَ فِي اَلْقُرْبي {w11-19w}{I42:23I}/}A}، {V(شوري، آيه 23)V}. مسلماً يكي از راه هاي ابراز علاقه به خاندان رسالت، برگزاري مراسم جشن و سرور يا عزاداري در مناسبت هاي مربوط به آن بزرگواران مي باشد. 2- يكي از راه هاي ترويج و گسترش فرهنگ و ارزش هاي اسلامي اسوه و الگو قراردادن آنان در ابعاد مختلف شخصيتي، اجتماعي، اخلاقي و... عالي ترين الگو و اسوه براي همگان مي باشند. از آن جايي كه در مراسم ميلاد يا وفيات آن بزرگواران گوشه هاي مختلفي از زندگي پربار و معنوي آنان و گفتارهاي ارزشمند اخلاقي آنان (از قبيل ايثار، نيكوكاري، كمك به فقرا، دوري از گناهان و...) مطرح مي شود؛ لذا باعث آشنايي هر چه بيشتر شركت كنندگان با اخلاق و رفتار ائمه(ع) و الگوگيري از آنان مي شود. پس مي بينيم يكي از بهترين راه هاي كاهش فقر و مبارزه صحيح و اصولي با ريشه هاي آن و حل معضلات اقتصادي، اجتماعي و...، برگزاري اين قبيل مراسم باشكوه در بزرگداشت ائمه اطهار(ع) مي باشد. ب ) با مقايسه اي بين ساير بودجه هاي كلان فرهنگي كشور و نتايج آن با هزينه هايي كه در اين قبيل مراسم ها مصرف مي شود؛ اهميت اين قبيل مراسم آشكار مي شود و ما در گسترش آن كوشش مي نماييم. متأسفانه در بعضي موارد بودجه هاي كلاني توسط برخي از مسؤولان حيف و ميل مي شود كه ثمره اي جز خالي نمودن بيت المال، فقر جامعه، بدبيني مردم، گسترش فرهنگ اسراف و تبذير و تجمل به دنبال ندارد. شما نيز چه خوب بود از آن موارد نام مي برديد و اين گونه از برنامه هاي ياد شده انتقاد مي كرديد. ج ) ما با شما موافقيم كه از هرگونه اسراف، ريخت و پاش و انجام يك سري اموري كه به هيچ وجه زيبنده نظام اسلامي و اهداف و سيره ائمه اطهار(ع) نيست، بايد جلوگيري كرد و علاوه بر گسترش و ترويج اين قبيل جشن ها و بهبود كمي و كيفي آنان، در جهت هر چه مفيدتر بودن آنها كوشش نمود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.